18 december 2012

Att planera för julens frestelser

Idag var jag på den första balansträffen på Itrim, på väg in på år 2 i mitt viktminskningsprogram!
Och idag pratade vi julen, möjligheter och svårigheter med årets största mathögtid och hur vi skulle kunna hantera det hela.
Jag fick mig en tankeställare;
För att förbränna saker man stoppar i sig, så behövs ett visst antal steg i promenad för detta:
10 knäck tar 5304 steg att bli av med och då kan du äta 1/2 kg skinka som motsvarighet....man blir bra mycket mer mätt av skinkan ju...
För 1 dl starkvinsglögg gäller det att du pinnar på 1851 steg för att förbränna och 1 msk hovmästarsås tarvar 863 steg att gå.
Det är bättre med en bit julknäcke, än med en skiva julvört (dubbelt så mycket att förbränna) och en lussebulle behöver du gå 2152 steg för...
5 pepparkakor är 1196 steg
En bit julkorv 1352 steg....
Och min favorit rödbetssallad, 1 portion på 100 g är 3120 steg....!! Ouiiii!

2000 steg är ca 1 km....(beroende på steglängden)....

Dagens tanke....om utmaningar i jul....Så ja, jag ska välja sånt som är bra på julbordet i år -- det blir lax, ägg, skinka, lite rödbetssallad, hemlagade Itrimköttbullar,julmust light 10 steg förbränna 1 dl på) och en rejäl skål med en god och mättande sallad (som jag aldrig brukar prioritera att ha på ett julbord annars)!
Det blir en riktigt god jul, både inuti och utanpå mig! Och jag ska definitivt promenera varje dag! Här ska brännas julmat!

Inga kommentarer: